- De Europese startup Destinus is een serie vliegtuigen aan het ontwikkelen die een snelheid van 5 Mach kunnen bereiken.
- Door vloeibare waterstof te combineren met jet- en raketmotoren kunnen de toestellen op bijna 33 kilometer hoogte vliegen.
- Met de modellen “Destinus S” en “Destinus L” kan er in 90 minuten van Londen naar New York worden gevlogen.
- Lees ook: Vliegen op waterstof van Amsterdam naar Londen: het kan tegen 2028 volgens deze groep Nederlandse bedrijven
De wereld heeft geen supersonisch vliegtuig meer gezien sinds de Concorde in 2003 stopte met vliegen.
Het legendarische toestel vloog in slechts 3,5 uur van Londen naar New York, maar de Concorde wist het vooral vanwege de hoge brandstofkosten niet vol te houden.
Maar dat betekent niet dat luchtvaartbedrijven zijn gestopt met ideeën voor nieuwe milieuvriendelijke supersnelle vliegtuigen. Een van de meest bekende is het in de Verenigde Staten gevestigde Boom Supersonic, dat hard aan de weg timmert met zijn supersonische jet Overture. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen United Airlines en American Airlines hebben al bestellingen geplaatst.
Maar er zijn bedrijven die hopen een nog sneller toestel te ontwikkelen dat de Overture en de Concorde overtreft, waaronder de Europese startup Destinus.
Insider sprak tijdens de Paris Air Show in juni met het team van Destinus over de plannen voor de op waterstof vliegende hypersonische jet. Bekijk hoe dat eruit moet zien in de slideshow hieronder.
In deze hypersonische jet wil Destinus mensen in 90 minuten van Londen naar New York vliegen
In deze hypersonische jet wil Destinus mensen in 90 minuten van Londen naar New York vliegen
-
Destinus bestaat slechts twee jaar, maar heeft grote ambities voor commerciële hypersonische vluchten op vijf keer de geluidssnelheid.
Destinus
-
Het revolutionaire toestel van het bedrijf is Destinus S, een zakenjet met 25 stoelen die een afstand van 10.000 kilometer kan afleggen op een kruishoogte van 33 kilometer.
Destinus
-
Die 33 kilometer hoogte is zo'n 18 kilometer hoger dan de kruishoogte van de huidige generatie vliegtuigen.
Destinus
-
Destinus wil ook een passagiersjet met brede romp ontwikkelen die met een snelheid van Mach 5 vliegt: De Destinus L
Destinus
-
Het toestel vliegt op dezelfde kruishoogte, maar kan een afstand van 22.000 kilometer afleggen en biedt ruimte aan zo'n 300 tot 400 mensen.
Destinus
-
Het bedrijf hoopt de Destinus S tussen 2032 en 2035 op de markt te brengen en de Destinus L ergens na 2040, waarmee de startup achterloopt op de planning van Boom voor 2029.
American Airlines
-
Door het gebruik van waterstof als brandstof met turbojet- en ramjetmotoren moet het toestel in slechts 90 minuten van Londen naar New York kunnen vliegen.
DEsi
-
Vooral het voortstuwingssysteem is uniek. Volgens Destinus krijgt de turbojet naverbranders om van subsonisch door te kunnen schakelen naar supersonisch…
Destinus
-
…terwijl de ramjet het toestel naar hypersonische snelheden kan brengen.
Destinus
-
"Het is een soort kruising tussen een raket en een vliegtuig", zei senior business development manager Martina Löfqvist tijdens de Paris Air Show.
Taylor Rains/Insider
-
Löfqvist beschreef waterstof als "de kern van het bedrijf" en zei dat het meer dan drie keer zo efficiënt is als traditionele vliegtuigbrandstof en geen CO2 uitstoot.
Taylor Rains/Insider
-
Bovendien is waterstof ook goed bestand tegen hitte en kan het enorme temperaturen tot 1.000 graden Celsius weerstaan die hypersonisch vliegen met zich meebrengt.
Destinus
-
Dat is vooral van belang voor de scherpe randen aan de voorkant van de vleugels die nodig zijn voor de aerodynamica, maar waarvan het materiaal wel koel moet blijven.
Taylor Rains/Insider
-
"We hebben veel partijen in de luchtvaart gesproken die waterstof ook zien als de toekomst van de luchtvaart", zei Löfqvist.
Destinus
-
Ze wees er op dat Airbus momenteel ook een waterstofmotor aan het testen is voor een aangepast A380-toestel, waarvan het hoopt ooit uitstootvrij mee te kunnen vliegen.
Airbus
-
Over het ontwerp van de Destinus-jets zegt Löfqvist dat ze een "wave rider design" hebben, waardoor het toestel een extra zetje krijgt op de schokgolven die worden geproduceerd.bij superhoge snelheden.
Taylor Rains/Insider
-
Dit ontwerp en andere systemen zijn getest op subsonische snelheden met de twee prototypes die te zien waren op de vliegshow in Parijs, waaronder de Jungfrau…
Bron: Destinus
Destinus
-
…en de Eiger. Dit toetstel had tijdens zijn eerste vlucht in de woorden van Destinus een "harde landing".
Bron: Destinus
Taylor Rains/Insider
-
"We moesten de Eiger repareren na de eerste vlucht", zei Löfqvist, maar volgens haar was de tweede vlucht wel een succes.
Bron: Destinus
Destinus
-
Tijdens de vliegshow was voor het eerst ook de Destinus 3 te zien, een toestel dat de eerste op waterstof vliegende onbemande jet ter wereld moet worden.
Taylor Rains/Insider
-
Na de demonstratie op de vliegshow wil Destinus de eerste vlucht gaan maken met het model op een snelheid van Mach 1,3.
Destinus
-
Hoewel Destinus vol vertrouwen over de toekomst van hypersonische vliegtuigen, zal dat niet goedkoop worden.
Destinus
-
Volgens Löfqvist financiert Destinus het project door diensten en producten te leveren aan de energiesector.
Taylor Rains/Insider
-
Destinus krijgt concurrentie van de Amerikaanse startup Venus Aerospace, dat ook een hypersonisch toestel wil ontwikkelen, genaamd "Stargazer".
Bron: Venus Aerospace
Venus Aerospace
-
Het toestel met 12 stoelen gaat naar verwachting vliegen met snelheden tot Mach 9, zo'n 8.000 kilometer per uur.
Bron: Venus Aerospace
Venus Aerospace
-
Maar deze dromen zijn nog lang geen realiteit. Hypersonisch vliegen is nog grotendeels onontgonnen terrein, terwijl veel toezichthouders worstelen met testvluchten, omdat er geen "test-corridors" zijn voor lange afstanden..
Hermeus
-
Gelukkig voor vliegtuigbouwers zijn er in de VS wel nieuwe regels in de maak voor testvluchten en het ontwikkelen van hypersonische toestellen.
Bron: Destinus
Hermeus